Descobrim la Biblioteca Antonio Martín!

La biblioteca, espai d'aprenentatge actiu, ofereix a la comunitat educativa diversos recursos i propostes d'activitats amb la intenció de satisfer les seves necessitats en relació amb la lectura i l'accés a la informació i al coneixement. La visita a la biblioteca consisteix en una explicació detallada del seu funcionament i dels serveis que es posen a l'abast dels infants i joves. Els continguts s'adapten a cada etapa educativa i es procura incloure-hi sempre amb un component lúdic per tal de motivar els infants.
NOTA: les activitats de suport i assessorament a la comunitat educativa les trobareu a l'apartat "Activitats de suport als centres"
Vectors del Currículum
- Aprenentatge Competencial
- Ciutadania democràtica i consciència global
Competències específiques
- Batxillerat
- Cicles Formatius
- Infantil
- Un infant que es comunica amb diferents llenguatges 1
- Un infant que es comunica amb diferents llenguatges 2
- Un infant que forma part de la diversitat del món 2
- Primària
- Competències de l’àrea de llengua estrangera 1
- Competències de l’àrea d’Aranès i literatura a l’Aran, Llengua castellana i literatura i Llengua catalana i literatura 2
- Competències de l’àrea d’Aranès i literatura a l’Aran, Llengua castellana i literatura i Llengua catalana i literatura 7
- Competències de l’àrea d’Aranès i literatura a l’Aran, Llengua castellana i literatura i Llengua catalana i literatura 8
- Secundària
- Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 4
- Competències de la matèria d’Aranès i Literatura a l’Aran, Llengua Castellana i Literatura i Llengua Catalana i Literatura 1
- Competències de la matèria d’Aranès i Literatura a l’Aran, Llengua Castellana i Literatura i Llengua Catalana i Literatura 2
- Competències de la matèria d’Aranès i Literatura a l’Aran, Llengua Castellana i Literatura i Llengua Catalana i Literatura 6
- Competències de la matèria d’Aranès i Literatura a l’Aran, Llengua Castellana i Literatura i Llengua Catalana i Literatura 7
Objectius
- Donar a conèixer la biblioteca
- Crear un vincle a partir d’una experiència positiva.
- Donar a conèixer documents de qualitat que puguin resultar i atractius.
- Despertar interès per la lectura de ficció i de no ficció.
- Transmetre com usar la biblioteca. Informar sobre les normes de funcionament i convivència.
- Donar a conèixer els serveis que ofereix tant per entitats com particulars
* Aquests objectius generals s'adapten i concreten de forma diferent per a cada edat.
Activitats
La idea és Desenvolupem un itinerari lector per tal que en què cada infant del Prat visiti la biblioteca en els cursos: als cursos següents:
- Infantil 2 (I2)
- Continguts: la biblioteca... existeix.
- Com: benvinguda i presentació de la biblioteca. Els educadors de les escoles bressol expliquen un conte. Temps de descoberta de l'espai infantil
Es deixa un tempsperquè els infants puguin agafar llibres adequats a la seva edat. La classe s'endu en préstec alguns títols, que podran llegir a l'aula els dies següents.així esconnectant entitatsdues realitatsi aprenent que la biblioteca és un lloc on pots agafar llibres durant un temps. - Quan: maig i juny. Duració: 30 min.
- Infantil 4 (I4)
- Continguts: com fer-se el carnet. Com identificar els llibres adequats a la seva edat. Parlar amb veu de secret i altres bons comportaments a la biblioteca. Cada llibre té la seva casa.
- Com: explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca. Estona de lectura autònoma. Préstec com a classe.
- Quan: abril i maig. Duració: 45 min.
- 1r de Primària:
- Continguts: Les diferents tipologies documentals. Recomanació de títols. Zones de la sala infantil.
- Com: explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca.
Es dona un llistat de títols per a la seva edat, que es comenten.Passeig guiat per la sala infantil. Els docents i els infants trien uns quants llibres per endur-se a l'escola en préstec. - Quan: del 7 de setembre al 15 d'octubre. Duració: 60 min.
- 5è de primària
- Continguts: Serveis:
el club de lectura, elsordinadors, impressores, scanner, llibres de coneixements ialtresactivitats.per a infants grans. - Com: visita guiada per les diferents zones de la sala infantil. El llibre de coneixements (no-ficció) com a font de gaudi, a part de font d'informació. Exploració i lectura lliure d'una tria de llibres de coneixements. Deducció a partir d'aquí de com s'organitzen aquests llibres a la biblioteca. Si l'escola vol i avisa amb temps, és òptim venir amb un tema concret per investigar, i així practicar els continguts apresos. Préstec individual de llibres de coneixements als infants que ho vulguin i que hagin portat el carnet
- Quan: novembre-desembre. Duració: 60 min.
- 3r d'ESO
- Contingut: app de la biblioteca, E-biblio, novel·la juvenil, ús del catàleg, sales d'estudi. Les plantes d'adults de la biblioteca.
- Com: Cal portar el DNI per fer-se el carnet de la biblioteca, si el volen i no el tenen. (A partir dels 14 anys ja no cal autorització dels progenitors). Explicacions teòriques i pràctiques a càrrec del personal de la biblioteca, amb una estona autònoma al final. Es recomana complementar aquesta visita amb una classe, a càrrec del professorat, a la biblioteca, en què s'investigui algun tema i hagin de buscar documents.
- Quan: gener-març. Duració:
9060minuts
- Educació especial i d'adults
- Els continguts i les dates s'adaptaran a les necessitats especials de cada grup.
Persones destinatàries
Educació Especial, I2, I4, 1r Primària, 5è Primària, 3r ESO, Formació de persones adultes, Programes de formació i insercióTots els ciutadans.
Sabers
Literatura infantil
Experimentació en l'entorn.
Curiositat, pensament cientific, raonament logic i creativitat.
La vida amb els altres
Interacció social i cultural en l'entorn
Ús de models textuals elementals (narració, descripció, diàleg) en les produccions orals, en el marc de les propostes didàctiques d’aula.
Interès, gaudi i participació en intercanvis lúdics amb la llengua oral.
Adquisició progressiva de nou repertori comunicatiu. Elements de comunicació no verbal.
Desig de comunicar-se com a base de l'intercanvi comunicatiu.
Manifestació d'actituds comunicatives significatives: atenció conjunta, mirada referencial i escolta atenta.
Comprensió de les intencions i dels missatges amb una escolta activa, reconeixent els diferents senyals
comunicatius: gest, entonació…
Iniciació en la descoberta i l'ús de la llengua oral com a oportunitat d'expressió i representació.
Expressió de necessitats, sentiments i idees mitjançant la llengua oral.
Utilització de frases senzilles en situacions properes: primeres converses amb sons, vocalitzacions i jocs d'interacció.
Ampliació progressiva del repertori lingüístic.
Interès, gaudi i participació en intercanvis lúdics amb la llengua oral.
Reconeixement d’identitat i diversitat cultural: l’existència de realitats diferents i aproximació a les diferents ètnies i cultures presents en l’entorn, per afavorir la integració, rebutjar les actituds discriminatòries tot afavorint la cultura de la pau i noviolència.
Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos propers de la vida quotidiana, de mitjans de comunicació i escolars.
Observacions
Les visites de primària es realizen de dimarts a dijous pel matí, preferentment a les 9:30. Si algun d'aquests dies ja sabeu que no podreu venir, especifiqueu-ho a la petició