La biblioteca, espai d'aprenentatge actiu, ofereix a la comunitat educativa diversos recursos i propostes d'activitats amb la intenció de satisfer les seves necessitats en relació amb la lectura i l'accés a la informació i al coneixement. Aquesta activitat de visita a la biblioteca consisteix en l'explicació detallada del funcionament dels serveis que es posen a l'abast dels infants i joves. Els continguts s'adapten a cada etapa educativa i es procura incloure-hi sempre un component lúdic per tal de motivar els infants.

NOTA: les activitats de suport i assessorament a la comunitat educativa les trobareu a l'apartat "Activitats de suport als centres".

 



 

Competències

  • D'aprendre a aprendre
  • D'autonomia i iniciativa personal
  • Tractament de la informació i competència digital

Objectius

  • Conèixer el funcionament, els serveis i l'emplaçament de la biblioteca.
  • Fomentar l'ús de la biblioteca com a element incentivador de la lectura, especialment en els infants i joves.
  • Mostrar els diferents tipus de recursos en què es pot trobar informació.
  • Donar a conèixer el fons de la biblioteca.

Activitats

Aquest curs hem volgut millorar el funcionament de les visites i unificar  els criteris. Queda establert que els infants del Prat visitaran la biblioteca en els cursos següents:

- I2

  • Continguts: La biblioteca... existeix.
  • Com: Ens presentem. Els educadors de la llar d'infants expliquen un conte (o més) . Es deixa un temps perquè els infants puguin agafar llibres adequats a la seva edat. La classe se'n du en préstec alguns títols, que podran llegir a l'aula els dies següents; així es connecten les dues realitats i aprenen que la biblioteca és un lloc on pots agafar llibres durant un temps.
  • Quan: maig i juny.

- Infantil 4 (I4)

  • Continguts: Com fer-se el carnet. Com identificar els llibres adequats a la seva edat. Parlar amb veu de secret i altres bons comportaments a la biblioteca. Cada llibre té la seva  casa.
  • Com: Ens presentem. Explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca. Estona de lectura autònoma.
  • Quan: abril i maig

- 1r de primària:

  • Continguts: Els llibres amb lletra de pal i lligada. Zones de la sala infantil. Les diferents tipologies documentals. Recomanció de títols.
  • Com: Explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca. Es dona un llistat de títols per a la seva edat. Els docents i els infants trien uns quants llibres per endur-se a l'escola en préstec.
  • Quan: del 7 de setembre al 15 d'octubre

- 5è de primària

  • Continguts: Els llibres de coneixements i com es troben en una biblioteca.  Els ordinadors. Serveis: el club de lectura i altres activitats per a infants grans.
  • Com: La classe ve amb un tema que volen investigar i els ajudem a trobar els llibres que els seran útils. Exploren també els llibres de coneixements per gaudir. Préstec individual als infants que ho vulguin i que hagin portat el carnet.
  • Quan: novembre-desembre

- 3r d'ESO

  • Contingut: App de la biblioteca, E-biblio, novel·la juvenil, ús del catàleg, sales d'estudi. Les plantes d'adults de la biblioteca.
  • Com: Hauran de venir amb el DNI per poder fer-se el carnet de la biblioteca, si el volen i no el tenen. (A partir dels 14 anys ja no cal autorització dels progenitors). Explicacions teòriques i pràctiques a càrrec del personal de la biblioteca, amb una estona autònoma al final. Es recomana complementar aquesta visita amb una classe, a càrrec del professorat, a la biblioteca, en què  s'investigui algun tema i hagin de buscar documents.
  • Quan: gener-març

- Educació especial  i d'adults

  • Els continguts i les dates  s'adaptaran a les necesitats especials de cada grup.


 

Persones destinatàries

Educació Especial, I2, I4, 1r Primària, 5è Primària, 3r ESO, Formació de persones adultes, Programes de formació i inserció

 

 

 

Observacions

Les visites són dimarts, dimecres i dijous, a les 9.30 h. Duren aproximadament una hora, però varia segons l'edat dels alumnes.

Si algun d'aquests dies ja sabeu que no podreu venir, especifiqueu-ho a la petició, per assignar-vos-en un altre.