Contacontes de gènere

Taller en què s'explica un conte amb temàtica de gènere, i es treballen els continguts i les reaccions a la història de forma activa i vinculada a les experiències dels nens i nenes

Competències

  • Comunicativa lingüística i audiovisual
  • D'autonomia i iniciativa personal
  • Social i ciutadana

Objectius

  • Promoure l’adquisició de valors i aptituds més enllà dels que tradicionalment s’atribueixen a la feminitat o la masculinitat. 
  • Donar expressió i valor a les diferents formes de viure la identitat de gènere, l’amor i la família, i treballar les sancions que es donen al grup d’iguals quan ens impedeixen viure amb llibertat. 

Activitats

· Per a cicle inicial: El príncep, la princesa i el mirall màgic 

A través de preguntes i de la màgia d’un mirall, un príncep i una princesa explicaran la seva veritable història. A posteriori, els infants podran tenir un paper més actiu representant tot allò que els ha cridat l’atenció d’un i altre personatge. Aquest és un moment clau per treballar els estereotips de gènerei les sancions que ens impedeixen fer el que ens agrada. 

· Per a cicle mitjà: La festa d’en Blai -models de família i formes d’estimar 
Contacontes: El protagonista de la història, un nen de 8 anys, ens parla de la família, les amistats i de la seva festa d’aniversari. Al llarg del curs, fins a complir 9 anys, viurà les pressions dels estereotips de gènere (amb què i amb qui pots jugar, qui t’ha d’agradar, com són les altres famílies), i a poc a poc trobarà la manera de connectar amb qui és i fer el que més li agrada. Després del conte treballem els continguts i les reaccions a la història, des de la realitat del grup-classe. 

· Per a les AMPA: Taller molt vivencial en què, a través de contes i d’altres dinàmiques, reflexionarem sobre com ens afecta i ens ha afectat el sexisme, i explicarem què proposa la coeducació: 

  • Lluita contra els estereotips sexistes per tal que cada persona pugui ser més qui és amb llibertat. Parlarem de com donar suport als nostres fills i filles en aquest procés 
  • Prevenció de l’homofòbia i la transfòbia 
  • Revalorització del món considerat tradicionalment femení (el món privat, de les tasques de casa, expressió de les emocions, etc.) 

Acabarem amb recomanacions concretes sobre què podem fer els pares i mares amb relació a joguines, contes i festes tradicionals. 

· Per al professorat (opcional): Sessió complementària als tallers, per fer una assessoria en matèria de coeducació, contes no sexistes o atenció a la vessant emocional. Durada: 1 hora.

Persones destinatàries

Alumnat de cicle inicial i cicle mitjà d'educació primària, educació especial, AMPA / AFA i professorat

Observacions

Els grups que ja hagin fet aquesta mateixa activitat en anys anteriors gaudiran d’una versió actualitzada del contacontes.